Jak laser CO2 pomaga podologowi w terapii brodawek wirusowych i odcisków. Rozmowa z mgr Agnieszką Nowaczyk-Panasiuk

Podologia to dziedzina medycyny, która nieustannie się rozwija. Skutkuje to pojawieniem się nowych metod leczenia najczęstszych schorzeń w obrębie stóp. Zapewniają one podologowi większy komfort pracy, ale najwięcej korzyści odnosi z nich pacjent. Dzięki nim terapia jest skuteczniejsza, szybsza, mniej bolesna i bardziej bezpieczna. Obecnie nowoczesne gabinety podologiczne nie mogą obejść się bez laserów, które są wykorzystywane w usuwaniu bolesnych odcisków i brodawek wirusowych.

Angelika Janowicz: Odciski i brodawki wirusowe to jedne z najczęstszych schorzeń stóp leczone w Instytucie Podologii w Poznaniu. Czy ich terapia zmieniła się dzięki laseroterapii?

Agnieszka Nowaczyk-Panasiuk: Oczywiście. Zastosowanie lasera daje nowe możliwości terapeutyczne. W wielu przypadkach jest w stanie skrócić czas trwania terapii i rekonwalescencji, dzięki czemu pacjent może szybciej wrócić do swoich codziennych aktywności. Nowoczesne terapie – właśnie takie jak laseroterapia – wiążą się też z mniejszym ryzykiem powikłań. Podolog może dopasować najlepszą metodę usuwania odcisków i brodawek wirusowych do danego przypadku, a także łączyć je ze sobą, co daje naprawdę świetne efekty.

Jaki laser jest wykorzystywany w leczeniu brodawek wirusowych i odcisków?

W terapii brodawek wirusowych i odcisków stosujemy laser chirurgiczny CO2. Jest to laser ablacyjny, wysokoenergetyczny. Można spotkać się również z określeniem, że jest to laser frakcyjny, co oznacza, że swoim działaniem obejmuje tylko wybrany fragment, a nie całą tkankę.

Czym wyróżnia się laser chirurgiczny CO2?

Laser chirurgiczny CO2 emituje promieniowanie podczerwone o długości fali 10,6 mikrometra. Wiązka światła wnika w skórę na około 2–3 milimetry, co jest bezpieczne, a jednocześnie wystarczające, aby uzyskać efekt terapeutyczny. Zabiegi są bezkontaktowe i sterylne, ponieważ głowica urządzenia nie ma styczności z ciałem pacjenta. Dodatkowo jest ona skonstruowana tak, aby możliwe było precyzyjne nakierowanie źródła światła na tkankę zmienioną chorobowo. Naświetlanie laserem CO2 w leczeniu brodawek wirusowych i odcisków jest bezkrwawe i bezbolesne.

Jaki jest mechanizm działania lasera CO2? Co sprawia, że to właśnie on znalazł zastosowanie w terapii podologicznej?

Podczas naświetlania laserem CO2 tkanki zmienione chorobowo są podgrzewane, co powoduje odparowanie z nich wody. Powstaje uszkodzenie, które pobudza komórki do naprawy i regeneracji. Rozpoczyna się intensywna synteza kolagenu i elastyny. Natomiast stare tkanki zostają złuszczone.

W przypadku naświetlania laserem CO2 ważne jest to, że tkanka naświetlana jest w wybranym obszarze w postaci punktów. Pozostawienie zdrowych tkanek pomiędzy nimi powoduje, że mogą zachodzić procesy odtwórcze i regeneracyjne.

Co decyduje o tym, że pacjent jest kierowany na leczenie odcisków lub brodawek wirusowych laserem, a nie innymi metodami?

Podolog ustala metodę i plan terapii brodawek wirusowych i odcisków na podstawie wywiadu i badania podologicznego. Laseroterapia może zostać zastosowana u pacjentów, u których nie stwierdza się żadnych przeciwwskazań do tego typu zabiegu. Leczenie z użyciem lasera nie jest wskazane u osób, u których występuje stan zapalny w miejscu naświetlania.

Czy wykorzystanie lasera CO2 w terapii brodawek wirusowych i odcisków przyspiesza proces leczenia?

Zastosowanie lasera CO2 w leczeniu brodawek wirusowych lub odcisków może przyspieszyć proces leczenia. Zdarza się, że wystarczy zaledwie jedno lub dwa naświetlania – tak dzieje się zwykle w przypadku świeżych zmian, z którymi pacjent zgłasza się do podologa, gdy tylko się pojawią. Terapia może być dłuższa, jeżeli schorzenie jest zaawansowane lub konieczne jest wcześniejsze wyleczenie infekcji i stanu zapalnego. W Instytucie Podologii zawsze omawiamy z pacjentem przebieg leczenia.

Czy zabiegi z wykorzystaniem lasera CO2 są bolesne dla pacjenta? Co z powikłaniami?

Z reguły zabieg usunięcia brodawek wirusowych lub odcisków nie powoduje bólu i dyskomfortu. Zdarzają się jednak osoby, które są bardziej wrażliwe na takie doznania. Dlatego w razie potrzeby możemy zastosować znieczulenie miejscowe w postaci lidokainy w sprayu, co znacznie poprawia komfort zabiegu.

Leczenie brodawek wirusowych i odcisków laserem CO2 niesie za sobą niskie ryzyko powikłań. Przez kilka dni tkanki mogą być obrzęknięte i zaczerwienione, co jest normalną reakcją. Skutkiem ubocznym może być też infekcja, jednak zdarza się to, gdy nie są przestrzegane zasady sterylności.

Czy może Pani opowiedzieć, jak wygląda zabieg usuwania brodawek wirusowych przy użyciu lasera CO2 w Instytucie Podologii?

W Instytucie Podologii w Poznaniu wizytę rozpoczynamy od rozmowy pacjenta z podologiem. W jej trakcie zbierany jest wywiad chorobowy. Specjalista pyta nie tylko o występujące dolegliwości, ale również o ogólny stan zdrowia, co jest bardzo ważne ze względów bezpieczeństwa. Następnie jest przeprowadzane badanie podologiczne. Podolog dokładnie ogląda stopy. Na tej podstawie może zaplanować terapię i zakwalifikować pacjenta do zabiegu laserem CO2.

Usuwanie zmian chorobowych laserem CO2 trwa zaledwie kilka minut. Podolog kieruje głowicę urządzenia na tkanki objęte procesem chorobowym. Następnie ustawia odpowiednie parametry i włącza laser. Przez cały czas trwania zabiegu specjalista pozostaje z pacjentem, aby kontrolować jego przebieg.

laser CO2 u podologa

A co z rekonwalescencją? Czy po użyciu lasera CO2 tkanki potrzebują dużo czasu na regenerację?

W miejscu naświetlania laserem CO2 powstaje niewielka rana. Podolog zabezpiecza ją opatrunkiem z antybiotykiem, co zmniejsza ryzyko infekcji. Czas gojenia wynosi do kilku dni. W tym czasie właściwie nie trzeba rezygnować ze swoich codziennych aktywności. Po wizycie w Instytucie Podologii pacjent otrzymuje dokładne zalecenia – również te dotyczące prawidłowej pielęgnacji stóp i profilaktyki.

____

Źródła:

1. D. Burdzy i in., Zastosowanie laserów w terapii wybranych problemów skórnych. Przegląd metod, „Kosmetologia Estetyczna” 2017, nr 6, s. 645-652.