10 najczęstszych problemów, z którymi zgłaszają się pacjenci do podologa

Stopy są narażone na różnego rodzaju schorzenia. Są one skutkiem zaniedbań pielęgnacyjnych, infekcji, urazów mechanicznych lub zaburzeń ogólnoustrojowych. Wszystkie nieprawidłowości wymagają odpowiedniego leczenia w gabinecie podologicznym. Zapobiega to ich dalszemu rozwojowi i powikłaniom, które niosą za sobą groźne dla zdrowia skutki. Zobacz 10 najczęstszych problemów, z którymi zgłaszają się pacjenci do podologa.

Wrastające paznokcie

Wrastające paznokcie to jeden z najbardziej bolesnych problemów podologicznych. Jest to sytuacja, w której paznokieć uciska na wał paznokciowy, a często też prowadzi do jego uszkodzenia. W efekcie pojawia się stan zapalny, obrzęk i zaczerwienienie oraz wyciek treści ropnej. Dwie najczęstsze przyczyny wrastania paznokci to nieodpowiednie skracanie paznokcia oraz noszenie obuwia z wąskimi czubkami. W leczeniu wrastających paznokci podolog wykorzystuje klamry ortonyksyjne, naświetlanie laserem EVRL lub plastykę wałów okołopaznokciowych.

Grzybica stóp i paznokci

To infekcja skóry spowodowana chorobotwórczymi grzybami (drożdżopodobnymi, pleśniowymi lub dermatofitami). Do zakażenia dochodzi poprzez zetknięcie się stopą z powierzchnią, na której znajdują się patogeny lub przez bezpośredni kontakt ze skórą osoby chorej. Objawami grzybicy są: świąd skóry, maceracja i nadmierne złuszczanie się naskórka, nieprzyjemny zapach stóp, zmiana wyglądu płytki paznokciowej (staje się ona żółta, ulega zgrubieniu i kruszy się). Leczenie grzybicy stóp u podologa polega na: stosowaniu leków, mechanicznym oczyszczaniu paznokci, naświetlaniu laserem Lunula.

Brodawki wirusowe

Brodawki wirusowe (kurzajki) są skutkiem zakażenia wirusem HPV. Jest to wysoce zakaźna choroba. Patogen przenosi się z osoby chorej na zdrową. Objawem są wypukłe zmiany na skórze stóp, które mają kolor cielisty, biały lub żółty. Występują pojedynczo lub w skupiskach. Często towarzyszy im nadmierne złuszczanie się naskórka i ból.

Leczenie kurzajek u podologa obejmuje działania, takie jak:

• naświetlanie laserem CO2,
  • wymrażanie ciekłym azotem,
  • jonoforezę,
  • elektrokoagulację,
  • stosowanie środków farmakologicznych o działaniu miejscowym.

Bolesne odciski

Są skutkiem długotrwałego ucisku – najczęściej spowodowanego noszeniem niedopasowanego obuwia. Ich powstawaniu sprzyjają deformacje stóp, płaskostopie, wady postawy, otyłość i nieprawidłowy chód. Odciski to małe, okrągłe i wystające ponad powierzchnię ciała zgrubiałe fragmenty skóry. Mogą być twarde lub miękkie. W każdym przypadku ich naciśnięcie powoduje ból. Usuwanie odcisków u podologa można przeprowadzić mechanicznie lub laserowo.

Pękające pięty

Schorzenie charakteryzuje się zgrubieniem skóry na piętach, przez co traci ona swoją elastyczność. Na jej powierzchni pojawiają się pęknięcia i rozpadliny. Nie tylko nie wygląda to estetycznie, ale także jest przyczyną bólu, pieczenia i zwiększonej podatności na infekcje. Leczenie pękających pięt u podologa polega na stosowaniu preparatów zmiękczających, usuwaniu zrogowaciałego naskórka frezem oraz specjalnych opatrunków, które wspierają regenerację naskórka.

Nadmierna potliwość stóp

Pocenie się jest naturalnym zjawiskiem. Niekiedy jednak pot produkowany jest w nadmiarze. Wówczas rozpoznawana jest nadpotliwość. Przyczyna tego stanu zwykle leży w zaburzeniach ogólnoustrojowych – problemach hormonalnych, schorzeniach neurologicznych, otyłości, cukrzycy, ale też w stresie, predyspozycjach genetycznych i nieodpowiedniej higienie.

Leczenie nadpotliwości u podologa opiera się na stosowaniu preparatów o działaniu miejscowym. Skuteczną metodą jest jonoforeza – zabieg z użyciem prądu galwanicznego. Jego celem jest wyciszenie nadmiernej aktywności gruczołów potowych. Taka terapia zwykle przynosi oczekiwane efekty.

Onycholiza

To sytuacja, w której płytka paznokciowa odkleja się od łożyska, a w przestrzeń między nimi przedostają się pęcherzyki powietrza. W efekcie paznokieć przyjmuje białą barwę. Przyczynami onycholizy mogą być: urazy mechaniczne, częste stosowanie lakierów do paznokci, predyspozycje genetyczne, choroby przewlekłe.

Leczenie onycholizy u podologa polega na usunięciu fragmentu płytki paznokciowej. Następnie łożysko jest oczyszczane przy pomocy frezu i pobudzane do regeneracji. Paznokieć jest zabezpieczany opatrunkiem hydrożelowym.

Keratoliza dziobata

Keratoliza dziobata jest chorobą stóp o podłożu bakteryjnym. Do czynników ryzyka jej wystąpienia zalicza się noszenie nieprzewiewnego obuwia i nadpotliwość. W jej przebiegu pojawiają się charakterystyczne ubytki naskórka, które są obecne głównie na opuszkach palców, bocznych krawędziach, śródstopiu i piętach. Oprócz tego pojawia się tkliwość, świąd skóry i nieprzyjemny zapach.

W leczeniu keratolizy dziobatej podolog może zalecić miejscowe stosowanie preparatów o działaniu osuszającym i dezynfekującym. Ponadto w terapii wykorzystuje się pedicure podologiczny i jonoforezę – zabieg, który zmniejsza nadpotliwość.

Krwiak podpaznokciowy

Krwiak podpaznokciowy jest skutkiem urazu mechanicznego, w czasie którego dochodzi do uszkodzenia umiejscowionych pod paznokciem naczyń krwionośnych. Objawia się bólem, zmianą koloru i kształtu płytki paznokciowej, a niekiedy również jej odklejeniem od łożyska.

W przypadku małych krwiaków podpaznokciowych najczęściej dochodzi do ich samoistnego wchłonięcia. Duże wylewy krwi wymagają interwencji podologa. Płytka paznokciowa jest przebijana, a krew ewakuowana. W bardziej zaawansowanych przypadkach konieczne jest usunięcie płytki paznokciowej.

Stopa cukrzycowa

Stopa cukrzycowa jest powikłaniem długotrwałej lub nieleczonej cukrzycy. Z powodu wysokiego poziomu glukozy we krwi dochodzi do uszkodzenia naczyń krwionośnych i nerwów. W efekcie na skórze powstają owrzodzenia i rany, które trudno się goją. Obecne są też zaburzenia czucia, zaniki mięśni i deformacje stóp. Często rozwija się stan zapalny i wzrasta ryzyko infekcji. W ciężkich przypadkach stopa cukrzycowa może skutkować amputacją kończyny.
Jak podolog może pomóc przy stopie cukrzycowej? Przede wszystkim ważny jest pedicure podologiczny, w czasie którego można usunąć różnego rodzaju zmiany na stopach sprzyjające powstawaniu ran i infekcji. W Instytucie Podologii w Poznaniu dysponujemy również laserami XLR8 i EVRL. Naświetlanie wspiera regenerację tkanek i łagodzi ból. Trzeba jednak pamiętać, że leczenie stopy cukrzycowej wymaga współpracy również z diabetologiem i chirurgiem oraz odpowiednich działań samego pacjenta.

____

Źródła:

1. P. Nockowski, Charakterystyka najczęstszych dermatoz skóry stóp, „Kosmetologia Estetyczna” 2016, nr 5, s. 223-229.
  2. K. Rubas, P. Nockowski, Dermatozy wywołane przewlekłym działaniem czynników mechanicznych, „Kosmetologia Estetyczna” 2018, nr 7, s. 43-48.
  3. B. Gradowicz, Grzybica paznokci. Czynniki ryzyka, profilaktyka, metody leczenia i pielęgnacji, „Kosmetologia Estetyczna” 2019, nr 8, s. 599-602.
  4. P.P Antończak i in., Wrastający paznokieć – etiopatogeneza, profilaktyka i leczenie zachowawcze, „Przegląd Dermatologiczny” 2015, nr 102, s. 343-348.