Z jakim problemem iść do podologa? Wywiad z mgr Agnieszką Nowaczyk-Panasiuk

Zauważyłeś zmiany chorobowe na skórze stóp lub paznokciach? Powinieneś zacząć domowe leczenie, a może od razu udać się do specjalisty? O tym, z jakim problemem iść do podologa, opowiada mgr Agnieszka Nowaczyk-Panasiuk z Instytutu Podologii w Poznaniu.

Angelika Janowicz: Podolog jest specjalistą, który zajmuje się…?

Agnieszka Nowaczyk-Panasiuk: Diagnozowaniem, terapią i profilaktyką schorzeń w obrębie stóp. Ale także pielęgnacją. Są to jednak zabiegi bardziej zaawansowane niż w gabinetach kosmetycznych. Musimy pamiętać, że podologia to dziedzina medyczna.

Oznacza to, że podolog musi mieć wiedzę nie tylko z zakresu kosmetologii.

To prawda. Podolog ma wiedzę również z zakresu anatomii, fizjologii, ortopedii, dermatologii, angiologii, neurologii. Dzięki temu wie, jakie są przyczyny danego problemu i jak można mu zapobiegać w przyszłości. Dodam, że w Polsce podologia dopiero się rozwija, ale nasi specjaliści są już na bardzo wysokim poziomie, który nie odbiega od światowego. Zawód podologa został wpisany do rejestru zaledwie kilka lat temu, w 2015 roku.

Z jakim problemem iść do podologa?

Z każdym problemem w obrębie skóry stóp lub paznokci. Podolog przeprowadza terapię m.in. odcisków, grzybicy, brodawek wirusowych, modzeli, keratolizy dziobatej, hiperkeratoz, nadpotliwości, zespołu pękających pięt, suchości skóry, onycholizy, rogowca. Ale nie tylko. Podejmuje też działania terapeutyczne, które uzupełniają leczenie innych schorzeń i ich powikłań. Mamy pacjentów ze stopą cukrzycową, łuszczycą, w trakcie leczenia onkologicznego, z niepełnosprawnością. Wszystkie te stany mogą skutkować problemami w obrębie skóry stóp lub paznokci, które wymagają specjalistycznej terapii.

Czy podolog może zajmować się bardziej skomplikowanymi przypadkami?

Tak, w Instytucie Podologii zajmujemy się też bardziej skomplikowanymi przypadkami. Dzięki współpracy z chirurgiem możemy przeprowadzać zabiegi podochirurgiczne – np. plastykę opuszka palca przy przeroście guzowatości paliczka lub plastykę wałów okołopaznokciowych przy wrastających paznokciach. Oprócz tego prowadzimy terapię łagodnych zmian – m.in. ziarniniaka naczyniowego, onychopapilloma, retronychii i egzostozy podpaznokciowej.

Do każdego pacjenta podchodzimy indywidualnie. Dzięki nowoczesnym technikom jesteśmy w stanie prowadzić terapię nawet tych schorzeń, które rozwijały się przez dłuższy czas lub doszło do ich powikłań. Możemy łączyć różne metody, aby przynieść pacjentowi jak największą ulgę.

Zaobserwowałam zmiany na skórze stóp. Kiedy powinnam zgłosić się do podologa?

Zalecam, aby zgłosić się do podologa niezwłocznie po zaobserwowaniu objawów. Im szybciej rozpocznie się terapia, tym większa szansa, że potrwa ona krócej. Ponadto dzięki temu możemy uniknąć powikłań, które są bolesne, nieprzyjemne, uciążliwe i znacznie wydłużają czas leczenia.

A co z domowym leczeniem schorzeń podologicznych?

Kluczem do przeprowadzenia skutecznej terapii schorzeń w obrębie skóry stóp lub paznokci jest postawienie odpowiedniego rozpoznania. Często pacjent nie jest w stanie dokonać tego samodzielnie, bo niektóre problemy mają podobne objawy. Ponadto w domu nie dysponujemy odpowiednimi narzędziami, preparatami i umiejętnościami. Zdarza się także, że domowe leczenie może zaszkodzić, jeżeli prowadzone jest niezgodnie z rozpoznaniem.

Natomiast domowe leczenie schorzeń podologicznych zlecone przez specjalistę jest nieodłącznym elementem terapii. Pacjent powinien zawsze współpracować z podologiem i stosować się do zaleceń.

Z jakich metod terapii korzysta podolog?

Podolog może korzystać z wielu metod terapeutycznych, które są zgodne z aktualną i najnowszą wiedzą medyczną. Techniki i terapie dopasowywane są indywidualnie do każdego problemu i pacjenta. Pod uwagę bierzemy kilka czynników – m.in. ogólny stan zdrowia, czas trwania objawów, stopień zaawansowania problemu. Na każdą osobę patrzymy holistycznie.

W Instytucie Podologii korzystamy z metod manualnych, czyli usuwamy zmiany przy pomocy skalpela, dłutka i specjalnych frezów. Oprócz tego prowadzimy laseroterapię, jonoforezę oraz wspieramy się specjalistycznymi preparatami podologicznymi w postaci maści i kremów. Przeprowadzamy rekonstrukcje płytki paznokciowej, zakładamy klamry tytanowe, stosujemy specjalistyczne opatrunki lub odciążenia, wykonujemy mikronakłuwanie łożyska, które wspiera odrost płytki paznokciowej.

Jak wygląda konsultacja podologiczna?

Konsultacja podologiczna składa się z trzech części. Pierwszą z nich jest zebranie dokładnego wywiadu chorobowego. Pytamy pacjenta nie tylko o odczuwane dolegliwości, ale także o jego ogólny stan zdrowia. Następnie przeprowadzamy badanie podologiczne – oglądamy i dotykamy stopy. W razie potrzeby kierujemy pacjenta na dodatkowe badania – badanie podoskopem, badanie mykologiczne, badanie histopatologiczne, badanie bakteriologiczne. To ułatwia nam postawienie prawidłowej diagnozy. Ostatnim etapem konsultacji jest ustalenie indywidualnego planu terapii.

Czy do podologa można przyjść bez żadnych dolegliwości w obrębie stóp?

Oczywiście. Do gabinetu podologa mogą zgłosić się również te osoby, które chcą zapobiegać schorzeniom w obrębie skóry stóp i paznokci. Często gościmy u siebie sportowców. Współpraca z podologiem zwiększa komfort w trakcie treningów i zawodów, a także zmniejsza ryzyko urazów.

Na czym polega profilaktyka podologiczna?

Na profilaktykę podologiczną składają się różne działania. Podstawowym zabiegiem jest pedicure podologiczny. Oprócz tego u podologa można wykonać indywidualne wkładki ortopedyczne, które poprawiają komfort chodzenia i treningów oraz zmniejszają ryzyko kontuzji. Specjalista udziela także wskazówek dotyczących domowej pielęgnacji czy wyboru obuwia.