
Panel Forum Biznesu „Kobiety w Biznesie”
25 października 2024 roku w Warszawie odbył się panel dyskusyjny „Kobiety w Biznesie” w ramach Forum Biznesu „Business Power – Moc Biznesu”. Jedną z panelistek była mgr Agnieszka Nowaczyk-Panasiuk, która opowiedziała o wyzwaniach w prowadzeniu własnej firmy, osiąganiu sukcesu oraz roli kobiet w biznesie.

Jakie wyzwania napotkała Pani w trakcie budowania swojej marki?
Tworzenie Instytutu od podstaw to była fascynująca, ale trudna podróż. Dwa główne wyzwania były związane z tym, że gdy zaczynałam podologia w Polsce była praktycznie nieznana. Z jednej strony musiałam samodzielnie szukać kursów, materiałów edukacyjnych, publikacji i narzędzi pracy za granicą, a z drugiej – edukować społeczeństwo i zwiększać jego świadomość na temat tego, kim jest podolog i jak ważne jest dbanie o zdrowie stóp.
Ponadto, swój gabinet założyłam od razu po studiach. Jako młoda właścicielka musiałam niemal od podstaw nauczyć się zarządzania biznesem, marketingiem i zespołem, co wymagało sporo czasu i pełnego zaangażowania.
Bardzo chciałam też, aby mój gabinet wyróżniał się na tle innych. Od samego początku stawiałam na indywidualne podejście – każda osoba, która przychodzi do nas, jest inna i ma swoje unikalne potrzeby. Sporo inwestuję w nowe rozwiązania, staram się stale ulepszać swoje usługi, buduję też zaufanie poprzez aktywność na mediach społecznościowych i edukację – pokazujemy naszą wiedzę i dzielimy się poradami, co przyciąga klientów i buduje nasz autorytet. To też swego rodzaju wyzwanie, bo wymaga dużo zaangażowania i pracy poza gabinetem.
Jakie cechy są Pani zdaniem niezbędne dla sukcesu w branży podologicznej?
W branży podologicznej, jak w wielu innych, bardzo ważne są pasja i zaangażowanie. Bez nich trudno budować zaufanie klientów, którzy poszukują wsparcia w rozwiązaniu często bardzo wstydliwych problemów zdrowotnych. Trzeba potrafić słuchać, rozumieć i mieć w sobie ogromne pokłady empatii. Niezwykle ważna jest także umiejętność adaptacji i chęć ciągłego uczenia się – zarówno w zakresie nowych technologii, jak i metod leczenia.

Czy kobiety w biznesie mają trudniej? Jakie widzi Pani różnice między przedsiębiorczością kobiet a mężczyzn?
Z mojego doświadczenia wynika, że kobiety często napotykają większe bariery – zarówno na poziomie społecznym, jak i zawodowym. Kobiety bywają oceniane nie tylko przez pryzmat swoich kompetencji, ale także przez stereotypowe oczekiwania dotyczące ich ról w rodzinie i społeczeństwie.
Często pojawiają się wyzwania związane z niedocenianiem ich kompetencji, szczególnie w branży medycznej, która bywa stereotypowo postrzegana jako bardziej męska.
Mimo to widzę, że kobiety wnoszą do biznesu wyjątkowe cechy, jak empatię, zdolność budowania relacji i umiejętność zarządzania wieloma zadaniami naraz. Są bardziej odporne na stres i kryzysowe sytuacje. Uważam, że my kobiety radzimy sobie równie świetnie w prowadzeniu firmy i poruszaniu się po świecie biznesu jak mężczyźni.
Jakie rady dałaby Pani innym kobietom, które chcą założyć własny biznes
Przede wszystkim polecam nie bać się realizować swoich marzeń i wyznaczać ambitnych celów. Ważne jest, aby ufać sobie i swoim kompetencjom, nawet jeśli otoczenie może mieć wątpliwości. Warto inwestować w rozwój osobisty, ponieważ wiedza i umiejętności są najlepszym fundamentem sukcesu. Myślę, że ważne jest także budowanie sieci wsparcia – innych kobiet, mentorów, rodziny czy przyjaciół, którzy będą nas motywować i wspierać na każdym etapie drogi do sukcesu.


